Implementasi Model Jigsaw Pada Pembelajaran Sistem Kelistrikan Kapal
Main Article Content
Abstract
Abstract. This study aims to determine the implementation of the Jigsaw cooperative learning model on the learning outcomes of the ship's electrical system in the second semester of the Barombong Shipping Polytechnic. The jigsaw cooperative learning model is a model of student learning in small groups of 5-6 people with heterogeneous groups, cooperating positively and each member is responsible for learning a particular problem from the material provided and conveying the material to other group members. This research is a Classroom Action Research consisting of two cycles with the stages of planning, implementation, observation and reflection. The data analysis technique used is descriptive qualitative analysis technique. The subjects of this study were 16 people in class 2 B majoring in ship engineering. Data collection techniques using tests, observation, documentation, questionnaires and field notes. The results showed that based on the learning outcomes obtained in the first cycle it can be seen that the total average score of 75.62 and 75% classical completeness and the second cycle the average score of 82 and 73% classical completeness. The implementation of the jigsaw cooperative learning model can improve learning outcomes because it provides opportunities for students to think critically on a problem and find a concept directly from the results of the analysis.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Ardianti, W. (2012). Penerapan Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) Tipe Jigsaw (Jigsaw Learning) dalam Upaya Meningkatkan Keaktifan dan Ketuntasan Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS 4 SMA Batik 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2011/2012.
As’ ad, M. (2018). Pola Interaksi Antara Dosen Pembimbing Akademik Dengan Mahasiswa Prodi Pai Sebagai Proses Peningkatan Kualitas Lulusan Di Universitas Islam Indonesia.
Aziz, A., & Noor, M. F. (n.d.). Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Gaya Dan Gerak. Seminar Nasional, 305.
Budiani, N. L., Yudana, I. M., & Landrawan, I. W. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Ap A Di Smk Negeri 1 Singaraja Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 3(2).
Desmariani, E. (2020). Problematika Dosen Dalam Menggunakan Instrumen Penilaian Pendidikan Keterampilan Umum Mahasiswa Berbasis Standar Nasional Tinggi (Sn-Dikti). Jurnal Education And Development, 8(4), 54.
Fadilah, S. I., Kardi, S., & Supardi, Z. A. I. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran biologi berbasis inkuiri materi sistem ekskresi manusia untuk melatih keterampilan berpikir kritis dan kerjasama siswa SMA. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 5(1), 779–787.
Fidiah, S. (2019). Pengaruh Strategi Make A Match Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Fiqih Kelas Iv Di Min 9 Bandar Lampung. UIN Raden Intan Lampung.
Fitriyani, D., Jalmo, T., & Yolida, B. (2019). Penggunaan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Dan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Bioterdidik, 7(3), 77–87.
Florentina, N., & Leonard, L. (2017). Pengaruh model pembelajaran kooperatif terhadap kemampuan berpikir kreatif matematis siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(2).
Gasong, D. (2018). Belajar dan pembelajaran. Deepublish.
Hambali, D. S., Rizal, A. S., & Nurdin, E. S. (2020). Implementasi Pragmatisme Pada Pendidikan Tinggi Vokasional Abad Xxi. Jaqfi: Jurnal Aqidah Dan Filsafat Islam, 5(1), 83–100.
HAYATI, M., Junaid, M., & Walid, A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Sma Negeri 10 Batanghari Provinsi Jambi. UIN Sultan Thaha Saifuddin Jambi.
Indriyani, C. (2011). Peningkatan Kualitas Pembelajaran IPS Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Teknik Two Stray-Two Stray Pada Siswa Kelas IV SD Tambakaji 05 Kecamatan Ngaliyan Kota Semarang. Universitas Negeri Semarang.
Iskandar, U. (2013). Kepemimpinan kepala sekolah dalam peningkatan kinerja guru. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 10(1).
JANNAH, D. W. I. N. U. R. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Persamaan Linear Satu Variabel Kelas Vii Mts Al-Huda Bandung Tahun Ajaran 2016/2017.
La Fua, J. (2014). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Materi Hubungan Manusia dan Lingkungan Mata Kuliah Ilmu Alamiah Dasar (IAD) pada Kelas PAI-C Jurusan Tarbiyah STAIN Kendari. Al-Izzah: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian, 9(1), 72–88.
Mahmud, A. (2011). Eksperimentasi model pembelajaran kooperatif tipe stad dan jigsaw pada pokok bahasan bentuk aljabar ditinjau dari perhatian orang tua siswa kelas Vii Smp Negeri Di Kabupaten Cilacap Tahun Pelajaran 2010/2011. UNS (Sebelas Maret University).
Mudlofir, H. A. (2021). Desain Pembelajaran Inovatif: Dari Teori ke Praktik. PT. RajaGrafindo Persada.
Musta’adah, R. (2012). Peningkatan Keterampilan Proses Dan Hasil Belajar Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Rembang, Purbalingga Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Universitas Negeri Semarang.
Nisrina Zihni, T., & Muhsinin, U. (2020). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Melalui Metode Eksperimen Pencampuran Warna Pada Anak Kelompok A Di Taman Kanak-Kanak Izzatul Islam Muaro Jambi. UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.
Nurdyansyah, N., & Fitriyani, T. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Aktif Terhadap Hasil Belajar Pada Madrasah Ibtidaiyah. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Rati, N. W., Kusmaryatni, N., & Rediani, N. (2017). Model pembelajaran berbasis proyek, kreativitas dan hasil belajar mahasiswa. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 6(1), 60–71.
RATRI, R. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Bahasa Inggris pada Peserta Didik Kelas V Di MI Darussalam Aryojeding Tulungagung.
Rohida, L. (2018). Pengaruh era revolusi industri 4.0 terhadap kompetensi sumber daya manusia. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 6(1), 114–136.
Sulastri, E. (2019). 9 Aplikasi Metode Pembelajaran. Guepedia.
Wibowo, N. (2016). Upaya peningkatan keaktifan siswa melalui pembelajaran berdasarkan gaya belajar di SMK Negeri 1 Saptosari. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 1(2), 128–139.